1932: Yksi kuuluisimmista valokuvista

1932: Yksi kuuluisimmista valokuvista

On myös paljon muita kuuluisia valokuvia, joilla on upea historia takanaan. Yksi maailman ikonisimmista valokuvista on kuva ryhmästä miehiä istumassa 69:nen kerroksen rakennuspalkilla korkealla Manhattanin yläpuolella.

Tämä ikoninen vuoden 1932 valokuva on kuva rakennustyömiehistä lounaalla Rockefeller Center’in 69:nessä kerroksessa. Kuvan aihe on Sean O Cualain elokuvasta ’MIEHET LOUNAALLA’.
Tämä ikoninen vuoden 1932 valokuva on kuva rakennustyömiehistä lounaalla Rockefeller Center’in 69:nessä kerroksessa. Kuvan aihe on Sean O Cualain elokuvasta ’MIEHET LOUNAALLA’.

MyHeritage’llä oli ilo saada haastatella (sähköpostitse) Seán Ó Cualáin’ia – ’Miehet lounaalla’-projektin documentointijohtaja.

Sean, milloin ja miten näit valokuvan ensimmäisen kerran?

Veljeni (Eamonn – dokumentin tuottaja) ja minä olimme tutkimassa toista dokumenttia vuonna 2009 kun menimme lounastauolle Whelan’s pub:iin Galway:ssa, Irlannissa. Me näimme kuuluisan valokuvan seinällä ja merkinnän, jonka oli tehnyt Pat Glynn, erään paikallisen maahanmuuttajan poika, joka väitti että hänen isänsä ja lankomiehen isä olivat palkin päällä.

Kun olimme lähdössä pubista, Michael Whelan, pubin omistaja, antoi meille Pat:in puhelinnumeron, se oli yksinkertaisesti sattumalta löytynyt juttu. Muutaman päivän päästä keskustelimme Pat:in ja hänen serkkunsa Patrick O’Shaughnessy:n kanssa, jotka molemmat väittivät, että heidän isänsä olivat kuvassa kaksi miestä lounaalla.

Olimme alunperin aikoneet tarkastaa O’Shaughnessy:n ja Glynn:in perheiden väittämät dokumenttifilmiä varten, mutta totesimme, että ei ollut olemassa mitään tietoja rakennustyöstä, miehistä eikä valokuvaajasta.

Sonny Glynn, Irlantilainen rakennustyöläinen valokuvattuna Sean O Cualain;IN filmissä "Lounas Pilvenpiirtäjän huipulla" nähtynä MIEHET LOUNAALLA.  (A First Run Features release)
Sonny Glynn, Irlantilainen rakennustyöläinen valokuvattuna Sean O Cualain;IN filmissä "Lounas Pilvenpiirtäjän huipulla" nähtynä MIEHET LOUNAALLA. (A First Run Features release)

Kuinka löysitte valokuvaajan?

Ennenkuin dokumenttimme oli esitetty, valokuva oli kuulunut Charles Ebbets:lle, Rockefeller Center:in  rakennusaikaiselle Valokuvausjohtajalle.

Dokumentin teon aikaisissa tutkimuksissamme paljastui merkkejä toisistakin valokuvaajista ottamassa valokuvia palkeilla juuri samana päivänä kuin kuuluisa valokuva ‘Lounas Pilvenpiirtäjän huipulla’  oli otettu.

Meillä ei ole kuvaa valokuvaaja Charles Ebbets:stä, jolle tuo kuva kuului siitä päivästä lähtien, mutta se ei tarkoita sitä etteikö hän olisi ottanut valokuvaa..

Kuitenkin, filmimme esityksen jälkeen valokuvan alkuperäksi merkittiin ‘tuntematon’.

Valitettavasti, koko tarina ’mitä tapahtui Rockefeller Building:in 69:ssä kerroksessa tuona leutona syyskuun päivänä 1932’ ei ehkä selviä koskaan.

Missä ja milloin löysitte lasisen negatiivin?

Sen jälkeen kun valokuva ensi kerran ilmestyi New York Herald Tribune:n sunnuntailiitteessä lokakuum 2.päivänä 1932, moni arvioi se huijaukseksi.

Valitettavasti tämä epäilys valokuvan aitoudesta on aina vienyt osan valokuvan todellisesta loistokkuudesta.

Tutkimustemme melko aikaisessa vaiheessa olimme yhteydessä Historical Collection:in Corbis:in Ken Johnston:iin valokuva aitouden takia, koska Corbis lisensioi valokuvia käyttäjille.

Noin 360 mailia of New York City:stä länteen, Pennsylvanian maaseudulla on Iron Mountain – yksi turvallisimmista paikoista maan päällä ja Corbis Collection:in koti. Täällä on tietty lasinen negatiivi, jonka Corbis on aina olettanut- mutta ei koskaan vahvistanut – olevan aito alkuperäinen valotus Lounas Pilvenpiirtäjän huipulla..

Dokumenttimme filmausten aikana Ken Johnston vahvisti, että lasinen negatiivi on alkuperäinen – ja näin lopettaa väitteet, että valokuva olisi trikkikuva..

Onko totta, että valokuva oli PR temppu uudelle rakennukselle?

Kyllä, valokuva oli PR temppu, kuuluisa valokuva tulee Rockefeller Building:in rakennusaikana otettujen valokuvien kokoelmasta.

Se oli lavastettu valokuva – valokuvaaja asetti miehet palkille ja koetti ottaa upean otoksen saadakseen julkisuutta rakennukselle ja mahdollisesti myydäkseen toimistotiloja..

Muista, että tämä oli Laman (Depression) pimeimpien syvyyksien aikaa, niin että sen piti olla kuva joka kaappaa yleisen mielikuvituksen mukaansa ja myös ehkäpä vinkki siitä, että Laman (Depression) pahin aika on ohi.

Tutkimuksiemme aikana paljastui, että koskaan-näkemättömän-kuvan 11 miestä selkeästi tiedostivat kameran.

Tämä mielikuva antaa ymmärtää, että New York:n eniten juhlitun valokuvan ajoitus ei ollut sattuma. Se oli järjestetty otos, mutta se ei vähennä valokuvan voimaa tai sen aitoutta. Valokuvan miehet ovat rakennustyömiehiä, jotka olivat menneet 69:een kerrokseen töihin, eivät istuakseen valokuvaalalle.

Pilvenpiirtäjän rakentaminen oli todella, todella vaarallista. Valokuvaa katsoessa näemme, että kenelläkään miehistä ei ollut turvavaljaita. Näiden pilvenpiirtäjien, kuten Empire State Building, suunnittelussa rakentajat laskelmoivat yhden työntekijän kuolevan jokaista 10 kerrosta kohti.

Voitko kommentoida historian ja valokuvien suhdetta, valokuvien , jotka kirjaavat historiaa niinkuin se tapahtuu?

Valokuva voi kaapata vain hetken ajasta, mutta joskus kaapattu hetki voi kuvastaa suurempia tapahtumia, se voi olla sota, tragedia, voiton tai epätoivon hetki.

Tämä kuva on yksinkertisesti 11 maahanmuuttajaa lounaalla, mutta se on enemmän, paljon enemmän.

Koska me tiedämme, että on aika keskella Lamaa (Depression), koska miehet ovat ilmeisen korkeall ja koska miehillä on arkinen ulkoasu, valokuva nousee innostavaksi taideteokseksi, jossa tunnistamme miesten tavanomaisuuden ja heidän ilmeisen taistelunsa saavuttaa itsellensä parempi elämä.

Toisaalta, valokuva jotenkin paljastaa liikkumattoman kuvauksen rajat. Vaikkakin se paljastaa meille paljon, me emme kuitenkaan tiedä mitään näistä 11 miehestä ja asioista heidän kasvojensa ilmeiden takana.

Me tajusimme, että filmatulla kertomuksella on paikkansa. Nyt oli tulossa ennennäkemätön tarina maailman kuuluisimmasta valokuvasta, mysteeri 11 miehestä palkin päällä ja heidän mahtavasta maahanmuutotaistelustansa.

Enemmän tietoa kertomuksesta valokuvan takana, mene ‘ documentary website ’. Dokumentin Yhdysvaltojen julkaisu alkaa syyskuun 22. päivänä 2013. Näytösajat ja- paikat click here.

Jätä kommentti

Sähköposti pidetään yksityisenä eikä tule näkyviin