Sukututkimusvinkkejä: Tutkimuksen organisointi

Sukututkimusvinkkejä: Tutkimuksen organisointi

Mitä enemmän uppoamme sukumme historian tutkimiseen, sitä enemmän tarvitsemme tietoa, papereita, selvityksiä ja valokuvia jotka sotkevat kotimme.

Välttääksemme näiden arvokkaiden sukuhistorian palasten katoamisen, on tärkeää löytää tapoja organisoida ja pysyä sukuhistoriasi tutkimustulosten jäljillä.

Sukututkinnan kikkoja

Tässä muutamia kikkoja tuon tiedon keräämiseksi, tallettamiseksi ja järjestelemiseksi, siten että kaikki löytyy.

  • Järjestele tieto aakkosjärjestykseen. Tämä voi olla tietokoneella tai käsin tehty tiedosto. Jos sinulla on monia dokumenttejä, erottele ne niitä koskevien henkilöiden mukaan tai dokumenttityypin mukaan  ja aakkosta ne sitten.
  • Skannaa dokumentit ja valokuvat. On tärkeää, että on olemassa online ja offline (verkossa ja muualla) kopiot suvun historian dokumenteistä.. Skannaa,  lataa ja säilytä ne verkossa. Liitä ne sukupuun profiileihin MyHeritage sukupuussasi. Dokumenttien digitointi auttaa säilyttämään ne vahingoittumiselta ja antaa niihin myös pääsyn sukulaisille – joilla ei ole alkuperäisiä dokumenttejä – suvun historian tuntemiseksi.
  • Varmuuskopioi tiedot säännöllisesti. Jos käytät Family Tree Builder ohjelmaa, synkronoi sukupuusi verkkoon ylimääräiseksi varmuuskopioksi  jolloin pääset siihen tietokoneeltasi ja kannettevilta laitteelta. Tee myös varmuuskopio ulkoiselle kovalevylle tai CDlle. Jotkut ohjelmat kuten Dropbox, sallivat dokumenttien talletuksen verkossa skannauksen ja latauksen jälkeen.
  • Siteeraa lähteitä. Tee selityksiä, lisää lähteet  ja lainaukset henkilöistä ja muista yhsityiskohdista kertoviin dokumentteihin.