Seuraa meitä

1932: Yksi kuuluisimmista valokuvista

Kommentit2

Yksi maailman ikonisimmista valokuvista on kuva ryhmästä miehiä istumassa 69 kerroksen rakennuspalkilla korkealla Manhattanin yläpuolella.

”Miehet lounaalla”. Kuvaa on käsitelty MyHeritagen kuvatyökaluilla

 

Kokeile sinäkin kuvien laadun parantamista Myheritagen Photo Enhancer-ominaisuudella ja värittämistä In Colorilla!

Meillä oli ilo saada haastatella (sähköpostitse) Seán Ó Cualáin’ia – ’Miehet lounaalla’-projektin dokumentointijohtajaa.

Sean, milloin ja miten näit valokuvan ensimmäisen kerran?

Veljeni (Eamonn – dokumentin tuottaja) ja minä olimme tutkimassa toista dokumenttia vuonna 2009 kun menimme lounastauolle Whelan’s pub:iin Galway:ssa, Irlannissa. Me näimme kuuluisan valokuvan seinällä ja merkinnän, jonka oli tehnyt Pat Glynn, erään paikallisen maahanmuuttajan poika, joka väitti että hänen isänsä ja lankomiehen isä olivat palkin päällä.

Kun olimme lähdössä pubista, Michael Whelan, pubin omistaja, antoi meille Pat:in puhelinnumeron, se oli yksinkertaisesti sattumalta löytynyt juttu. Muutaman päivän päästä keskustelimme Pat:in ja hänen serkkunsa Patrick O’Shaughnessy:n kanssa, jotka molemmat väittivät, että heidän isänsä olivat kuvassa lounaalla.

Olimme alunperin aikoneet tarkastaa O’Shaughnessy:n ja Glynn:in perheiden väittämät dokumenttifilmiä varten, mutta totesimme, että olemassa ei ollut  mitään tietoja rakennustyöstä, miehistä eikä valokuvaajasta.

Kuinka löysitte valokuvaajan?

Ennen dokumenttimme esittämistä, valokuva oli kuulunut Charles Ebbets:lle, Rockefeller Center:in  rakennusaikaiselle valokuvausjohtajalle.

Dokumentin teon aikaisissa tutkimuksissamme paljastui merkkejä toisistakin valokuvaajista ottamassa valokuvia palkeilla juuri samana päivänä kuin kuuluisa valokuva ‘Lounas Pilvenpiirtäjän huipulla’  oli otettu.

Meillä ei ole kuvaa valokuvaaja Charles Ebbets:stä, jolle tuo kuva kuului siitä päivästä lähtien, mutta se ei tarkoita sitä etteikö hän olisi ottanut valokuvaa..

Kuitenkin, filmimme esityksen jälkeen valokuvan alkuperäksi merkittiin ‘tuntematon’.

Valitettavasti, koko tarina ’mitä tapahtui Rockefeller Building:in 69 kerroksessa tuona leutona syyskuun päivänä 1932’ ei ehkä selviä koskaan.

Missä ja milloin löysitte lasisen negatiivin?

Sen jälkeen kun valokuva ensi kerran ilmestyi New York Herald Tribune:n sunnuntailiitteessä lokakuun 2.päivänä 1932, moni arvioi sen huijaukseksi.

Valitettavasti tämä epäilys valokuvan aitoudesta on aina vienyt osan valokuvan todellisesta loistokkuudesta.

Tutkimustemme melko aikaisessa vaiheessa olimme yhteydessä Historical Collection:in Corbis:in Ken Johnston:iin valokuva aitouden takia, koska Corbis lisensioi valokuvia käyttäjille.

Noin 360 mailia New York City:stä länteen, Pennsylvanian maaseudulla on Iron Mountain – yksi turvallisimmista paikoista maan päällä ja se on Corbis Collection:in koti. Täällä on tietty lasinen negatiivi, jonka Corbis on aina olettanut- mutta ei koskaan vahvistanut – olevan aito alkuperäinen vedos Lounaasta Pilvenpiirtäjän huipulla..

Dokumenttimme filmausten aikana Ken Johnston vahvisti, että lasinen negatiivi on alkuperäinen – ja näin lopetti väitteet siitä, että valokuva olisi trikkikuva..

Onko totta, että valokuva oli PR-temppu uudelle rakennukselle?

Kyllä, valokuva oli PR-temppu ja kuuluisa valokuva tulee Rockefeller Building:in rakennusaikana otettujen valokuvien kokoelmasta.

Se oli lavastettu valokuva – valokuvaaja asetti miehet palkille ja koetti ottaa upean otoksen saadakseen julkisuutta rakennukselle ja mahdollisesti myydäkseen toimistotiloja..

Muista, että tämä oli laman pimeintä aikaa, joten kuvan piti kaapata mielikuvitus mukaansa ja myös olla viite siitä, että laman pahin aika oli ohi.

Tutkimuksiemme aikana paljastui, että ennen näkemättömän kuvan 11 miestä selkeästi tiedostivat kameran paikalla olon.

Se antaa ymmärtää, että New York:n eniten juhlitun valokuvan ajoitus ei ollut sattuma. Se oli järjestetty otos, mutta se ei vähennä valokuvan voimaa tai sen aitoutta. Valokuvan miehet ovat rakennustyömiehiä, jotka olivat menneet 69 kerrokseen töihin, eivät istuakseen poseeraamassa valokuvaajalle.

Pilvenpiirtäjän rakentaminen oli todella, todella vaarallista. Valokuvaa katsoessa näemme, että kenelläkään miehistä ei ole turvavaljaita. Näiden pilvenpiirtäjien, kuten Empire State Building, suunnittelussa rakentajat laskelmoivat yhden työntekijän kuolevan jokaista 10 kerrosta kohti.

Katso traileri tältä videolta:

Voitko kommentoida historian ja valokuvien suhdetta, valokuvien, jotka kirjaavat historiaa niinkuin se tapahtuu?

Valokuva voi kaapata vain hetken ajasta, mutta joskus kaapattu hetki voi kuvastaa suurempia tapahtumia, se voi olla sota, tragedia, voiton tai epätoivon hetki.

Tässä kuvassa on 11 maahanmuuttajaa lounaalla, mutta kuva itsessään on paljon enemmän.

Koska tiedämme, että kuva on otettu keskella lamaa, miehet ovat ilmeisen korkealla ja he ovat työvaatteissaan, nousee valokuva innostavaksi taideteokseksi, jossa tunnistamme miesten tavanomaisuuden ja heidän ilmeisen taistelunsa paremman elämän saavuttamiseksi.

Toisaalta, valokuva jotenkin paljastaa liikkumattoman kuvauksen rajat. Vaikka kuva kertoo paljon, me emme kuitenkaan tunne yhtään näistä miehistä ja heidän elämästään. 

Ymmärsimme, että filmatulla kertomuksella on paikkansa. Tulossa ennen näkemätön tarina maailman kuuluisimmasta valokuvasta: mysteeri 11 siirtolaistaustaisesta miehestä istumassa palkilla. 

 

Jätä kommentti

Sähköposti pidetään yksityisenä eikä tule näkyviin