Vanhat autot ovat upeita ja niitä on ilo katsella. Ainakin, jos olet yhtään kiinnostunut tekniikasta. Sukututkija voi olla kiinnostunut autoista, sillä onhan joku esivanhempasi tai -sukulaisesi voinut olla oman asuinpaikkakuntansa ensimmäinen autonomistaja.
Suomessa autoilivat ensimmäisinä rikkaat venäläiset. Autoista löytyy varhaisin maininta elokuulta 1899, kun sanomalehdet kautta maan kertoivat ”moottorivaunun” liikkuneen Helsingissä. Kaupungin asukkaat olivat osoittaneet uteliasta mielenkiintoa.
Samana vuonna myös Viipurista raportoitiin ”automobiilivaunusta”. Kaikkien aikojen ensimmäinen, suomenkielinen automainos nähtiin Uusi Suometar -lehdessä 22.8.1899. Ilmoittajana oli Helsingin Pohjois-Esplanadilla toiminut Suomen Valokuvaus- Kauppa- ja Tehdas-Osakeyhtiö. Alla kuva mainoksesta.
Suomen ensimmäinen autonomistaja oli liikemies
Uusimpien selvitysten perusteella Suomen ensimmäinen autonomistaja oli liikemies Victor Forselius Benz Velo Comfortablellaan, jonka hän tullasi Turussa toukokuun alussa 1900. Tullimiehet joutuivat tullaamaan auton hevosajoneuvona, koska tullitariffissa ei vielä ollut auto -nimistä tuotetta. Benzin Comfortable malliin, joka lanseerattiin vuonna 1896, oli mahdollista saada ilmakumirenkaat. Auton hinta oli Saksassa 2500–2800 silloista kultamarkkaa.
Kaupunkien poliisilaitokset pitivät yllä rekisteriä ajoneuvoista
Aluksi kaupunkien poliisilaitokset pitivät yllä rekisteriä ajoneuvoista. Autoilla oli mm. kaupunkikohtainen numerokilpi. Helsinki vahvisti ensimmäisenä kaupunkina automobiililiikenteen järjestyssäännön 22.7.1907. Auton ajaminen vaati ajoluvan, jonka sai erityiseltä automobiilien tarkastusmieheltä. Oheistamme tähän alkuosan vuoden 1907 mietinnöstä koskien autoliikennettä pääkaupungissamme
Valtioneuvoston päätöksellä 18.5.1922 maaherrojen tehtäväksi tuli pitää rekisteriä autoista ja moottoripyöristä.
Näistä tiedoista muodostuneet dokumentit löytyvät lääninhallituksien arkistoista. Esimerkiksi Turun ja Porin lääninhallituksen yhteisarkiston III Yleisen Osaston Tie- ja liikenneasiain luetteloista ja kortistosta löytyvät moottoriajoneuvojen kantakortit. Esimerkkikuvassamme on kuorma-auton rekisteri- eli kantakortti vuodelta 1959. Huomaathan, että kortti on autokohtainen, joten saman kulkuneuvon kaikki omistajat sekä haltijat löydät samasta paikasta.
Oy Turun Autohalli Ab myi autoja vuodesta 1922 lähtien suureen osaan maatamme
Sukututkijaa voi kiinnostaa yrityksen ostettujen ja myytyjen autojen luettelot, jotka on digitoitu Kansallisarkistoon vuosilta 1924–1956. Autoharrastaja ja tottahan toki myös sukututkija löytää näistä luetteloista markan tarkkuudella tiedon vaikkapa isopapan ostamasta Chevrolet -autosta.
Vuoden 1924 ensimmäinen myyty Chevy tuli maksamaan ostajalleen 32000 markkaa. Tilastokeskuksen rahanarvonmuuntimen mukaan summa vastasi noin 11200 euroa vuonna 2021.
Akseli Haikion, Hannes Hietarinnan ja Juho Tapanin perustama Oy Turun Autohalli Ab jatkoi eri muodoissa toimintaa aina vuoteen 2007 saakka. Tuolloin se edellisenä vuonna tehtyjen kauppojen seurauksena fuusioitiin Länsiauto Oy:hyn.
MyHeritagen Complete-käyttäjänä voit parannella ja värittää vanhoja auto- ja muita historiallisia kuviasi rajattomasti
Oheinen kotiarkistosta poimittu, MyHeritagen In Colorilla väritetty kuva on kesältä 1936. Ehkäpä joku autoharrastaja tunnistaa auton merkin ja vuosimallin? Muistathan myös hyödyntää Photo Taggeria MyHeritagessa. Voit helposti lisätä kuvissa oleviin henkilöihin tunnisteen, jolloin ne näkyvät kyseisen sukulaisesi profiilissa.
Tutustu myös muihin historiallisiin artikkeleihin MyHeritagen blogissa
Artikkelikuvassa on Ford Mercury vuosimallia 1947-1948. Kuvan on ottanut Matti Mäntynen ja se löytyy Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista. Tämäkin kuva on väritetty MyHeritagen In Colorilla.